Castellum går före i kön.



Det börjar lacka mot jul, årets näst sista köp och sen är drar vi igång 2018.
Idag landade 33% av min löning på Avanzakontot och sattes raskt i arbete i form av 48 stycken nya aktier i Castellum.
Jag måste erkänna att jag velade lite innan köp då jag har en lång lista med bolag jag vill ha in i portföljen, men efter en del övervägande vann fastighetsbolaget.
Direktavkastningen är inte speciellt hög, 3,65% för detta köp, men kommer mest troligt att stiga med tiden då bolaget har en fantastisk utdelningshistorik som förhoppningsvis kommer att fortsätta i framtiden. 
Kvalitet framför kvantitet kan vara mottot för dagens investering. 

Dagens köp bidrar med 204 nya kronor i årlig nettoutdelning på nuvarande nivåer och efter det ser portföljen ut så här:

(Här hittar du uppdatering av portfölj och utdelningar)


Värdet har sjunkit en del sedan förra månaden då Handelsbanken tagit en del stryk, idag kostar portföljen 410030 kronor, man kan säga att det gått sidledes i stort sätt hela året och det blir inga nya världsrekord vid årsbokslutet. 
Inga sura miner för det, vi fortsätter att nöta på mot nya höjder, good things take time!

Sedan länge hade jag planerat att köpa H&M från 195 kronor och nedåt, varken priset eller direktavkastningen som erbjuds nu hör till vanligheterna. Dock får det köpet vänta ytterligare då jag tyvärr inte har råd att köpa allt jag vill. 
H&M är snart inne på sitt tredje år av nedgång i aktien från den sista toppen i februari 2015, det ska bli oerhört intressant att se hur det utvecklas. Några år till av stabil nedgång skulle sitta mig fint så jag hinner bygga upp en fin andel i bolaget. 

Inför mitt sista köp 2017 så ligger Latour, H&M och NP3 högst upp på listan, vi får se om Castellum lyckas ta sig förbi i kön även då. 

God kväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar