Böckerna som förändrade mitt liv.



Drömmer du om att bli ekonomiskt oberoende? Då är min bästa rekommendation att du läser mycket. De flesta framgångsrika personer brukar ha detta gemensamt, de gillar att läsa böcker. Frågar man Bill Gates eller Warren Buffett om vad som är nyckeln till framgång så är svaret alltid det samma, gör det du älskar och läs många böcker. 

Warren Buffett ägnar mellan 4-6 timmar per dag till att läsa och Bill Gates läser cirka 50 böcker per år, det är nästan en bok i veckan. Det räcker inte att läsa för att bli världens rikaste, men att läsa mycket är helt klart något som nästan alla framgångsrika personer har gemensamt. 

För mig var skillnaden mellan ekonomisk katastrof och inbiten aktiesparare just en bok. Hade det inte varit för den boken så kanske jag aldrig hade lärt mig att städa upp i min privatekonomi, än mindre att spara och investera. Då man aldrig kan veta i förväg vilken eller vilka böcker som kommer att förändra ens liv så kan jag bara rekommendera att läsa så mycket man bara kan och har lust med, i efterhand får man skilja agnarna från vetet.  

Här kommer de böcker som öppnade mina ögon och mina favoriter inom aktier, sparande och ekonomiskt oberoende. De behöver inte vara rätt böcker för just dig, men dessa titlar gjorde att jag tog steget från att vara en skuldsatt slösare till skuldfri utdelningsinvesterare. 

RICH DAD, POOR DAD.
En klassiker inom investeringsvärlden. Robert Kiyosaki berättar historien om hur han växte upp med två olika pappor, en fattig och en rik. Det här är boken som fick det att klicka i huvudet på mig och förstå att inta bara skall jobba för pengar utan även låta sina pengar jobba åt en själv. 




MILJONER PÅ SPÅRET
Lennart "aktiestinsen" Israelsson är smålandspojken som sökte jobb i storstan, köpte sex stycken aktier i Sandvik som med tiden förvandlades till en förmögenhet på 140 miljoner kronor. - "Köp billigt och sälj inte när det krisar, återinvestera utdelningarna och låt tiden och inflationen göra jobbet". Det är så enkelt att bli miljonär!" - säger Lennart! Otroligt många bra tips och visdomsord i kombination med skön humor, det här är utan tvekan min absoluta favorit inom aktieböcker. 


SÅ HÄR BLEV WARREN BUFFETT VÄRLDENS RIKASTE PERSON
Warren Buffett, oraklet från Omaha, pojken som började med att knacka dörr och sålde tuggummin och Coca-cola för att köpa aktier och som med tiden blev världens rikaste man. Med en årlig avkastning på över 20% och en förmögenhet på närmare 75 miljarder så är han för mig utan tvekan världens vassaste investerare genom tiderna. Det här är en bok man aldrig kan läsa för många gånger. 


THE RICHEST MAN I BABYLON.
En klassisk saga om hur man blir rik. Lättläst och skriven så att den till och med skulle passa för en ganska ung publik. Meddelandet i boken är enkelt; spara 10% av din inkomst varje månad, låt pengarna växa genom investeringar och håll dig på rätt sida räntan så blir du rik. Underhållande och mycket bra nybörjarbok som jag önskar att jag läst när jag gick i grundskolan.




THE PURSUIT OF HAPPYNESS.
Den sanna historien om Chris Gardner som hamnar på gatan med sin son och slutligen lyckas utbilda sig till börsmäklare och startar sin egen firma. De flesta har säkert sett filmen med samma titel, starring Will Smith. Jag tycker filmen var bra men boken vinner med hästlängder. Chris Gardner är en otroligt inspirerande talare och oavsett vad man har för mål i livet är boken en riktig inspirationskälla. 


SÅ HÄR KAN ALLA SVENSKAR BLI MILJONÄRER
Spiltans självkrönte Warren Buffett skriver med ett språk som gör att vem som helst kan förstå hur man blir rik på aktier. Vill du få någon att börja spara och investera så är det den här boken du ska rekommendera. Boken är skriven av Per H Börjesson som naturligtvis passar på att göra reklam för spiltans fonder i förbifarten men det tycker jag är helt ok då jag i utbyte fick en hel del lärdomar. Det ska även sägas att jag har en del pengar i spiltans fonder sedan över åtta år tillbaka som faktiskt går riktigt bra. Oavsett om man investerar i Spiltan eller inte så är det här en bok som alla borde läsa. 



THE WARREN BUFFETT WAY.
Tro det eller ej, men det finns många där ute som inte har en aning om vem Warren Buffett är. Jag var en av dom. Idag skulle jag säga att om jag fick rekommendera en enda person att ta rygg på inom finansvärlden så är det Warren Buffett. Över lag tycker jag att all information om den här mannen och hans investeringar är ovärderlig information för en nybörjare och absolut även för den erfarne. 


ALLT DU BEHÖVER VETA OM AKTIER.
Precis som omslaget förtäljer är detta en lärobok i aktiekunskap som innehåller det mesta man behöver veta för att ge sig in på börsen. Pedagogisk bok med provfrågor i slutet på varje kapitel som jag tycker är lite "så funkar det" om aktier. Bra och enkel bok som förklarar på ett lätt sätt hur aktiemarknaden fungerar.

 

Som kort resumé kan jag bara säga att jag är otroligt glad att jag en dag fick en bok i min hand som sådde ett litet frö och till slut började blomstra i mitt huvud. Tack vare detta har jag gått från att vara skuldsatt utan en krona på sparkontot till att ha ordning på ekonomin, vara helt skuldfri och spara ihop till en aktieportfölj på 1,4 miljoner (uppdaterat 2024).

God avkastning på er allihopa, vi ses bland miljonerna. 
/K 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar