Nya utdelningar & inköp



Nu är utdelningssäsongen verkligen i gång på riktigt och det trillar in nya kronor titt som tätt. Alla utdelningar återinvesteras omgående som vanligt. 
Idag var det SEB som delade ut 5,75 sek per aktie och 3045 kronor landade på mitt avanzakonto. 
Då banken är lite lönnfet valde jag i stället att använda utdelningen till att bygga upp de andra mindre förmågorna i portföljen. 

Det blev 15 stycken Skanska till 165 kronor, det ger en direktavkastning på 5% i ett av Sveriges klassiska byggjättar. Ett bra pris för ett mycket bra bolag tycker jag. Med det är en av årets mål avklarade när jag nu har 400 aktier i bolaget. För tillfället har jag inte för avsikt att tillsätta några nya pengar till Skanska då bolaget nu är uppe i 16% av portföljvärdet, men fortsätter priset nedåt så kommer jag inte att spara på krutet. 

Det blev en liten slatt över efter köpet i Skanska och dessa slantar placerades i Latour. Direktavkastningen ligger för tillfället på 2,5% vilket är väldigt lågt, men som jag nämt tidigare hoppas jag på att värdeutveckling och framtida utdelningar kommer att gottgöra detta. Latour utgör nu 7,5% av min portfölj och med det är ytterligare en målsättning avklarad. 
Här kommer jag dock att fortsätta köpa så länge priset ligger på dessa nivåer eller lägre. 




Börsen fortsätter att sura och portföljvärdet sjunker i ganska precis samma takt som de nya pengarna kommer in. Efter dagens köp kostar portföljen 405857 kronor och värdet har nu stått och stampat kring 400.000 i över ett år. 
Däremot har antalet aktier ökat och ju mer börsen ligger på rött, desto fler aktier får jag vid varje inköp. Utdelningarna går framåt i fin takt och har hittills i år bidragit med 11728 kronor netto som återinvesterats. Värdet är som vanligt inte speciellt relevant utan vi fortsätter att fokusera på den passiva inkomsten. Utdelningarna ger i skrivande stund 1500 kronor netto i månadslön. 
Näste man till rakning är Skanska den 20:e april. $$$$$$$

Ha en bra dag alla kupongklippare! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar