Stora hjälper små


I fredags landade Skanskas utdelning på kontot, jag har 400 stycken aktier som gav totalt 2805 kronor netto. 
Det normala hade naturligtvis varit att återinvestera dessa pengar i detta förnämliga bolag, men då jag anser att Skanska är mättat i min portfölj för tillfället och inte vill att någon ska bli för fet så valde jag att lägga dessa pengar på att bygga upp innehavet i en mindre förmåga i stället. 

Det blev 30 stycken Latour B för 92,85 kronor styck, på dagens prisnivå ger det en direktavkastning på låga 2,4%. Hade jag återinvesterat dessa pengar i Skanska hade jag fått en direktavkastning på nästan det dubbla. Dock försöker jag att inte stirra mig blind på enbart direktavkastning och hoppas att detta köp kommer att ge en fin totalavkastning på lång sikt. Efter dagens köp väger portföljen 415072 kronor. 

Min investeringshorisont är livslång, så jag tror det kommer att jämna ut sig med tiden. Jag ser det som att de stora bolagen hjälper de små att komma upp och samtidigt jämnar jag ut procentandelarna i portföljen. 
Målet för året är att äga 400 aktier i Latour, så när detta är uppnått går vi vidare till Castellum som också ska upp i samma nivå innan årets slut, helst innan nästa utdelning i oktober. 

I morgon klirrar det i kassan igen, då är det dags för Industrivärden att öppna plånboken. Det blir 337 aktier x 5,50 kronor = 1575 kronor netto som kommer att återinvesteras omgående i något av mina befintliga bolag. 
Effekten av utdelningsinvesteringen märks allt tydligare för varje år som går, utdelningarna trillar in med allt tätare mellanrum, summorna ökar och för varje månad som går ökar antalet utdelande aktier och ackumulerad utdelning. 

Med Skanskas utdelning är jag nu uppe i strax över 45,000 kronor i total ackumulerad utdelning sedan jag startade portföljen, och det bästa med allt är att denna summa oundvikligen kommer att öka för varje år som går. 
Snöbollen rullar på och blir större och större, återinvesterad utdelning och ränta på ränta-effekten gör jobbet medan jag går och tränar. Ännu ett steg mot en friare framtid:)

Ha en bra dag alla börshajar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar